Umpasa dan Umpama
Kata pengantar
Parpudi tubu jumolo tambur magodang,
demikianlah nasehat bijak yang boleh kelompok dapat saat melakukan penelitian
di Kota Dolok Sanggul Provinsi Sumatera-Utara tepatnya di Huta Sibuluan. “Godang do pangko ni batak alai nunga labu mago”
demikianlah salah satu peryataan yang diberikan salah seorang mayarakat
terhadap kerinduannya akan kembalinya budaya batak. Dia mengatakan bahwa itu juga layak
diberikan kepada orang batak pada masa kini, sebab semakin bergeser dan
berkembangnya globalisasi termasuk kedalam
budaya menyebabkan banyaknya pergeseran terhadap pemahaman dan pengetahuan
tentang budaya terutama pada budaya batak itu sendiri.
Kami mengucapkan terimakasih kepada ibu dosen
pengampuh mata kuliah Sosiologi Pdt. Dr. Riris. S. G. Siagian. M. Si, yang
memberikan kepedulian terhadap budaya Batak, sehingga memberikan dan
mengizinkan kami untuk ikut serta merasakan kerinduan itu melalui penelitian
yang kami lakukan mengenai Umpasa dan Umpama atau lebih dikenal dengan Falsafah Budaya Batak. Kami berharap
dengan penyajian dari hasil penelitian yang kami berikan dan sajikan dapat
memenuhi pra-syarat dari mata kuliah Sosiologi yang ibu dosen
berikan kepada kami untuk memperoleh nilai yang baik dari mata kuliah yang ibu dosen ampuh.
Dengan rasa hormat penuh dari kelompok, kami
berharap saran dan kritik yang baik dari ibu dosen dapat diberikan untuk
memberikan hasil karya tulis yang lebih baik lagi kedepannya, Akhir kata kami
mengucapkan terimakasih.
Hormat
Kami
Kelompok
Dolok-Sanggul
Umpama
& Umpasa
I.
Pendahuluan.
a.
Sejarah Umpasa dan Umpama.
Sebelum Umpama dan Umpasa dijadikan terlebih dahulu ialah
diimani dan diilhami, kemudian diniatkan, lalu di
singko-singkoi, marhitehon santi madingin
santi matogu, martangiang tu
opputa mula jadi nabolon asa
adong si gantihononna tu pinomparna. Jala laos ido na tading tu hita sadarion
namandok opputa na parjolo martungkothon siala gundi, na
pinungka ni parjolo si ihut hononta sian pudi.
ima umpasa dohot umpama “Dalihan
Natolu”; somba marhula-hula, manat
mardongan tubu, jala elek marboru.
Maka dari itu dapat kita simpulkan Umpama dan Umpasa
berasal dari opputa siraja batak na mamumgka i di
sianjur mula-mula huta ni halak batak na adong di luat taon. Parpudi
tubu-juluan do tandung mabogang-ala adong talenta na
tusi. Umpasa
juga bertumbuh karena adanya kerinduan dari dalam keluarga yang ingin mendoakan anak-anaknya.
Maka dengan itu dikumpulkan para tetuah-tetuah dan hula-hula “asa boi mameakhon poda i marhite Umpasa”. Mendoakan setiap keluarga
ima hapeakan ni Umpasa. Umpama dijadikan karena adanya suatu tindakan yang
salah dan juga yang baik, gabe umpama ni deba
on di bahen ma umpama dison. Ibaratna Umpama:
“dang
dao tubis sian bonana, molo dao di harat babi. Pangalaho
ni ido turun tuson”. Ima
molo dang suman, alai
molo di na suman do pangalahona boi do bahenon umpama asa unang umpama ni
debaon asa dohot natua-tua, di bahen ma i dalanna mamodai.
Ibaratna didok
ma, asa tiru hamu bogas ni natua-tua mu. Dang boi hapatupa hamu songon na
binahen ni halakan, nanggo ihut-ihut si borok ninna. Rap
ro do di tompa debata tondi porbadia dohot sibolis. Oppungta siraja batak pe
rap ditangianghon do nauli dohot balikna. Dibahen hata umpasa dalan martangiang
tu Tuhan,
di bahen do umpama dalan mamodai asa unang terjadi angka nahurang, tetap do rap
ro hata Umpasa
dohot Umpama.
II.
Isi.
II.
A. Pengertian Umpama & Umpasa.
a.
Umpama
Molo didok umpama didalam sastra Indonesia disebut dengan pribahasa, jala boi
do dohononhu tudosan doon, Umpama godang do nuaeng di pangke angka jolma
sinuaeng, ala memang di padomu-domuon do hatai jala tabo begeon. Molo tu nauli do, di perumpamaahon mai
tu tudos-tudos nauli, molo naroa do di perumpamahon mai tu tudostudos tu naroa.
Asa unang
angka terjadi angka sisongoni. Alani do molo di angka pesta adat, ido makana
marsimanat angka natua-tua, di ulaon sitangiangkononton do olo didok songon
hata ni umpama ma,songon
hata
pinsang-pinsang. Misalnya. Umpama ni deba, manang
perumpaan. “Tarsongon
nan ma bentuk na ima Umpama”. Jala Molo di Umpama dang adong poda. “Suman hian do hu ida na digambaranan”.
songon “ai umpama ni deba do ho, luar biasa doho” termasuk kedalam
umpama. Aik suman ate umpamana ulaon nihalakhi umbagak sian ulaon si anuan.
Alai umpama dang laho tu namambahen dohot mangalehon pasu-pasu. Alai umpama
godang dibahen lao patupahon sipaturehon.
b.
Umpasa
Molo umpasa boi ma dohonon ni pasu-pasu. mardonganhon Tuhan jala
marpangasahon tu Tuhan jala marhite pasu-pasu. Molo
umpasa di partudoshon ompu
ta si jolo-jolo tubu ma i
tu hata tangiang. Di bahen hata umpasa tu pinomparna dilehon hata umpasa i di bagasan tangiang. Jika umpasa itu ialah
perkataan seorang raja maka
perkataan yang disampaikan
harus pada acara adat. Umpasa biasanya mengandalkan
Tuhan. Misalnya. Sahalak tulang
pasahathon dengke dohot aek sitio-tio mamangke umpasa do laho pasahathon ni.
Alana molo hula-hula ima sada wakil ni Tuhan. Jala jolo parjolo do dongan tubu
gabe sada parbuatan ni gogo. Diparadatan, dinalaho mangalehon dengke ingkon
hata Umpasa
do pinasahat tu namarulaon. Cara penyampaiannya: “Ia
parsahat ni dengke ro do ahu nuaeng hula-hula mi tu jolomu pasahaton songon na
pinodahon ni opung ta si parjolo i.
Mamboan dengke hami
dengke sitio-tio dohot dengke sahat tu hamu. Anggiat ma songon nidok ni umpasa, “mantak
pasu-pasu ma i di hamu mambahen hation parngoluan sian Tuhan ta jala dengke
sahat ma on sahat ma jalo hamu pasu-pasu sian Tuhan ta”. Intinya:
Molo na mauas tu pinompar ni sada keluarga ima hata umpasa
artina umpasa ima tangiang, jala umpama ima angka parsiajaran manang sada
contoh tudos-tudos.
Molo oppungta si raja
batak tolu do halaki najolo. Ima tulangna, boruna dohot ibana. Alai dang mungkin maradat
boruna on ganup ari ala ido di pauli-uli. Dang na holan di marulaon adat asa di
pangke umpasa on. Uju mardalan pe hita di tonga dalan an boi do bahenona
umpasa, songon na didok ni oppung ta na parjolo do “manat unang tartuktuk, jamot
unang tarrobung”. Dung sahat ho
tuluat sileban, lului amangmu amang, sai
jolo marsungkun ho. “Sungkun do mula ni hata, topot mula ni uhum”. Didia pe ho mangalangka sai pasupasuon ni
oppungta ima ho. Dang di namarpesta marumpamai. Di suatu sisi, tempat boi do. Alai molo di pesta sungkun do mula ni hata
topot do mula ni uhum, aha naeng patupaionnta dison jolo bahen jo martonggo
raja, marria raja, marsunghun ma paradatan di hatahon ma mauas hami raja nami
di partuat ni
damang on naeng patupaon nami ma adatna, marsogot nai marumpasa ma. Jadi naeng jolo di tawari,
diparaja ma tonggo raja. Umpasa tu iananghon pe boi do bahenonna umpasa tu
nasingkola pe boi do. Manat ho unang tartuktuk jamot ho unang tarrobung. Jadi dang nasa ingkon marpesta. Panghuling mi pe amang
nunga adat
I. Pajumpang
hita “santabi jo amang” adat doi. “Horas amang” adat doi. Dang na sai
ingkon mangallang juhut asa adat. Ai
molo so maradat didok ma jolma naso maradat doi. Artina dang sai ingkhon marpesta asa na
maradat. Hata
santabi di pangke tu nauntua sian iba, wajib ingkon parsangapon. Molo tu abang
ni iba denggan do molo marsabtabi. Ai dang tu sude kuburan I
parsantabianan, molo sude parsantibianan parbeguon nama i. wajar do si anggian
marsantabi tu hahana, dang na parbeguon i.
II.
B. Contoh-Contoh dari beberapa Umpasa.
Manuk ni
pealangge, Hotek-hotek
lao marpira
Sirang
marale-ale Lobian namatean ina.
Maksudnya,
adalah manuk (ayam) setelah bertelur maka akan berkotek,demikaianlah ketika
sahabat berpisah maka akan menangis,ini adalah salah satu paham yang dimasukkan
yang dapat diperbandingkan.
Bulung ni
baniara,
Mangakkat mangissua
Di huta hamu
naso jadi marmara Di
balian tung so jadi mahua.
Maksudnya, adalah daun (bulung)
baniara adalah daun sebuah pohon yang berbeda dengan daun pohon lain, daun ini
ketika jatuh dari pohon akan sangat lama sampai ke bawah yang lari kesana kemari. Walaupun demikian
lama, namun akan sampai ke bawah. Hal ini diibaratkan dengan kehidupan, ada
orang yang
di sawah, supir, duduk di kantor dan
tempat lain, ini ditekankan untuk menyatakan bahwa dimana pun kita berada tidak
akan terjadi apa-apa atau selamat. Karena banyak saat ini yang kita temukan
dimana orang-orang ada yang
hanya berjalan di jalan raya dengan baik, tiba-tiba terjadi kecelakaan. Umpasa
ini digunakan sebagai DOA dan harapan supaya mengerjakan apapun dengan
banyaknya lika-liku kehidupan tidak akan ada terjadi apa-apa dan harapannya
supaya selalu selamat.
Hujur na pago, Dijolo ni tapian
Manang didia pe hamu Sai dapot parsaulian.
Maksudnya, Dahulu
untuk mendoakan turun hujan,digunakan hujur yang diletakkan di depan tidak di
depan, supaya
dari sumber air jernih dan tidak akan kering dan hal itu diibaratkan dengan
kehiidupan kita.
Kita melalukan banyak
hal dengan berbagai macam pekerjaan supaya mendapat berkat dan karunia.
Mandanggur tu
dolok, Madabu
tu toruan
Na pasahat tu hula-hula Madabu tu ampuan.
Maksudnya, diibaratkan dengan
tumpukan pasir,misalnya kita lemparkan bola maka bola itu akan turun lagi
membawa pasir itu ke bawah. Sebesar apa benda itu kita lempar, maka sebesar itu
juga lah yang kita terima kembali, hubungan nya dengan kehidupan antara boru
dengan hula-hula adalah, dimana boru memberikan banyak sinamot(uang), jika
tidak ada pengorbanan,jasa dan lain sebaginya,semua yang kita berikan itu akan
kita terima kembali. Jika kita memberikan dalam jumlah besar, kita akan
menerima besar juga berkat, jika sedikit
kita berikan, maka sedikit juga yang kita terima.
Di tiktik ma
sigompa, Golang-golang
pangarahutna
Tung so sadia pe
tarpatupa Sai
godang ma pinasuna.
Maksudnya,
di tiktik adalah di pukul (lotak), ”bong bong bong“ atau padat, jika bunyi
nya demikian, lalu di potong dalam bentuk kecil (oppak) lalu di ikat dengan
rotan, lalu dibawa ke kampung, lalu didoakan dengan menggunakan “nitak putih” .
setelah itu di potong dengan menggunakan
kapak atau singso. Oppak
itu sedikit yang dibawa ke kampung untuk didoakan, namun banyak pengaruhnya
bagi seluruh penghuni rumah yang nantinya mendiami rumah itu setelah diperbaiki
dengan menggunakan kayu itu. Tung so sadia pe tarpatupa,Sai godang ma pinasuna
maksudnya adalah sedikit pun makanan yang disediakan semoga menjadi banyak
berkat nya bagi yang memakannya.
Hudon do inna
pandahanan angkup ni hudon pandaonan.
Di hamu helahu
dohot boru hu palias masian hamu parmarahan Sai hot ma hamu marsihaholongan.
Maksudnya, Boasa
hudok hudon pardahanan, alana di hudoni do hita manggaori bubur, dang masa na
jolo rupani jeksi-jeksi ai sahit na jolo na batuk-batukon do jadi dilopa ma
buburon di hudonon ujung na laos sian hudonni do dipartaruhon jala di
pambahenni ma tu andora nai, (pandaoanan-dibuat sian hudon dungi dipartaruhon
mai tu andorana, ido najolo di bahen mangubati na batuk-batukhon jala di hudon
do nidahani lapatan na mangalopa). Hudon (periuk) merupakan
tempat memasak nasi/bubur. dan penyakit
pada jaman dahulu adalah batuk. Setelah dimasak maka bubur itu di oleskan ke
dada.
Mangido
hagabehon ma Sigiring-giring
ma si gosta-gosta di dolok ni porba tua
Tibu ma hamu
mangiring-ngiring anak dohot boru Dongan mu na matorus sahat tu saur matua.
Maksudnya, Giring-giringon
boi ma jo dohonon hu nga adonng do najolo do on jala manghuling
(teng...teng...teng) jala gosta-gosta pe manghuling-huling do
(kirrrr...kirrrr...kirrrr) hurao pintor dibereng opung ta na parjolo mai
giring-giring dohot gosta-gosta, jala dipadomu ma hata umpasai giring-giring
dohot gosta-gosta. Tibu ma mangiring-ngiring tibuma mangompa-opa. Lak dibahen
muse ma didolok purba tua inna, dongan mu sahur matua. Jai i ma rupa ni. Dang
umpamai ai umpasa doi. Giring-giring (lonceng) berbunyi
dengan suara “teng..teng…teng” dan gosta-gosta suaranya
“kirr..kirr..kirrr”. sehingga di padukan
menjadi umpasa. Semoga cepat punya anak .
Asa uli mahuta
palipi panatapan ma tu tao toba
Di hamu
pinopmpar ni damang on sai jumpang ma tiur ni
nipi saut sinangkpan ni roha
Maksudnya, di
pangampudion ni ulaon I tangiang ni hula-hula, tangiang ni raja asa anggiat dapot tiur ni
nipi di pomparanna. Gabe naniula, sinur pahampahanan, gabe sitadinghon sangap
on sitadinghon tua.
Galinggang jala
galege Takki
jadi ualang
Ari muna ma gabe Ai nunga hamu marsipaolo-oloan.
Maksudnya, Umpasa ini digunakan
dalam acara adat pernikahan. Maksudnya, galinggang itu adalah “margalinggangi”
atau berputar-putar ketika martonun,
takki adalah benang. Aplikasinya dalam
kehidupan yang baru menikah adalah meskipun banyak masalah yang datang,silih
brganti,berputar-putar tetapi jika tetap sehati maka akan mendapat berkat dan
damai.
Bintang
narumiris ombun nasumorop di
dolok ni purba tua
di hamu ianakhon nami anak pe riris
jala boru pe torop dongan
munai mai saur matua
Maksudnya, ai dang dope tubuan dakdanak
ianangkon naon, songon oppung ta nanaking dang adong dope hita nga parjolo di
tangaiangi. Asa anggiat marpinompar hagabeon jala torop anak konna, asa boi
dongansan na sahat tu na saur matua iam umpasa nai parjlo dingaiangi. Aa
anggiat si ganjang umur sitoro pinompar asa dong generasi penerus ni amangnai.
Ima artina naboi hubahen. “Boasa
ma ingkon bintang di gombarhon”; ai
didok Tuhannta ope didok tusi abraham marpinompar maho songon bintang di
langait. Dohot songon rihit na di topi ni laut.
Di bahen pe bintang alana dang habilangan bintang jala pinomparna pe
sngoni ma dang habilangan. Sngon hita nauaneng mai dang habilangan be hita.
Ombun nasumorop artina, ai molo margumul gumul ombun I, mura mai
panahit-nahiton. Alai molo sorop do ibana, pintor marsada ma, ima tujuanna.
Naso boi di bagi bagi jolma ala naung su morop. Asa peak hapeahanna anak pe di
hamu riris jala boru torop dongan muna mai saur matua. Molo torop boruna ulaon
aha nasoboi ulahononna. Molo godang boruna nungga sumorop be, alaii molo hoaln
sada do boruna dang sumorop goarni i. bereng ma angka dolok-dolok molo dung di
soropi ombun, pasti do ingkon turun udan.
Umpasa ditinggki
ulaonna marhabot ni roha
Saur matua.
Alana nunga saur matua do namondingi laho
manahut-nahuti ma tudolok-dolok natimbo manuan hau na margota namarurat tutoru,
marmampar tu lambung marjunjungan mai tu ginjang asima roha ni tuhan i sai songon
hau nasinuan mi ma marurat ma dihamu hasangapon dohot dos ni roha, mamarpar ma
di hamu parpinoparon marjunjungan ma dihamu anak naolo partogi na olo
togihonoton (manang anak na sangap tu tingki nanaeng ro). Asa gabe dohononhu ma
songon hata ni umpasa ni natua-tua,
Ganjang ninna
aek di bondar Tio do aek disumur.
Jala ganup ma
hamu di panading ni natuatuaon gabe sitorop ni pinompar Jala huhut ma siganjang
umur.
Paltima inna
bulung si hala, Lanet manang bulung ni ompu-ompu.
Anggiat dung
manjalo badan dohot partondian hamu pinompar ni amantaon ganup mar ama-ama
suang-songgoni mar pahompu-ompu
Tuna mate mangkar
Asa
adong ma nian hasabamon na tu hita inang, tung saluhut nai saguru di Tuhan ta
doi, suan suanan ni Tuhan ta do hita.
Ai hotang ma
binebe-bebe, hotang ma ni pulos-pulos.
Unang ho inang
mandele ai godang do tudos-tudos.
Dang holan ho na tinalahon.
Molo Marumpasa dohot umpama
adong di gombarhon songon mataniari
ima anak
sasada mai. Alai ahama hata ni hua-hula na, sada pe ho amang alai songon matani ari ma ho amang di sondangi sude
portibion. Marsinondang maho asa boi sahat angka pinompar mi tu angka tu
tujuanna. Alai tu na baru mangoli dang si pangkeon i. olo gabe sada annong
anakna. Bulan pe adong do, molo masihol ninna di bulan ima marsiberengan dohot
ho. Boasa di dok bulan alana bulan lambok. Jala molo mataniari silo, ise ma
naboi mamerengi. Di umpamahon angka namalo mai, ”didok
molo masihol ho inang mamereng au, di bulan I ma tatap”. Alai
Umpasa on dang
sibahen-bahen, ro sandiri doi tingki ulaonna. Molo hudok annong umpasa godang
boi do. Alai lapatanna hurang pas do. Marsiajar umpasa dang songon
marsiajar tu Alkitab, alana di tingki
sadihari adong ulaon dison do ro san
diri on. Ingkon ditingki pesta adat ma nian asa boi dapot i. dang na so boi
bahenonta, alai dang pas anon lapatanna.
II.
C. Proses Penyampaian Umpasa.
Pada tahap penyampaian Umpasa ada beberapa yang harus
diperhatikan yaitu:
1.
Proses penyampaian Umpasa pada
adat harus dilakukan dalam bilangan ganjil dan Umpasa paling banyak di
sampaikan sebanyak 7 umpasa pada satu acara adat.
2.
Seorang pemuda, bisa menyampaikan Umpasa
asal keberadaannya berapa pada posisi hula-hula, jala hata ni hula-hula do
sihatahonon na. Sebab ada falsafah batak yang mengatakan “parpudi tubu jumolo tambur
magodang”. Ai dang sude jolma marsipajoloan, lapatanna nungga adong
talentam dilehon Tuhanni boi ma ihutonon mu hata ni natua-tua jala hope naung
mewakili natua-tuam do ho. Tung na manambahi peho namanambahi hata ni
natua-tuam do ho. Jala sipujion do jolma sisongon ho.
3.
Sering do terjadi I di tanah
batak, sada kendala masalah agama. Naeng marbogas ma anak ni halak batak
mangalap boru jawa agama islam, hape nautuatua ni borua panatik tu halak
kristen. Antong asa tarida napinungka ni opputa naparjolo. Opungta na parjolo
martungkothon siala gundi, na pinungka ni naparjolo ihuthononni naparpudi, dia
mai ima tarombo. Manat mardongan tubu
elek marboru jala somba marhulahula. Molo so marmarga nahualap on gabe boru
nu ise do on, ninna roha ni anak ni batak on. Alai gabe songon turiturian maon
da, hape di bege ibana adong mandok, da tulang paniroi di au, adong do hape
tulang hu. Jadi didok bere ima tulang nabasa hot do jabui hot margulanggulang,
nungnga mangoli ahu napinupusmu manang na boru ni ise pe nahualap ba tong doi boru
ni tulang. Tulang, Hualap nuaeng boru ni tlang, alai boru naso marmarga I do, boha
pasombu on mu doon tulang. Jadi di jalo tulang nai ma. Artina boasa mangoli
halak batak dialap boru sileban, boasa di bahen manuhor marga? alana ni
haporluon ni adat batak ido. Asa dapot dalihan natolu. Manat mardongan tubu elek
marboru, jala somba marhulahula. Jala asa adong tarombo di ibana. Jala
ingkon boru ni tulang ni iba do, na mamupus iba.
4.
Ise pe mandok boi do alai
perbedaan ni tingki sinankaning I, molo hata sian pahompu boru do unang be hata
umpasa dibahen ma hata umapma. Tetap adong panading na di ibana, ia sering
didok tadinghon di hami angka tuami oppung. Unang di bahen umpasa alana boru holan
manjalo do.
III.
Refleksi
Peran
Umpasa dan Umpama Pada Masyarakat dan Gereja Batak Kristen.
Ketika masuknya para Misionaris ke Indonesia terutama kepada mayarakat
batak, memberikan perubahan yang sangat pesat terhadap tradisi dan budaya batak
itu sendiri, semula suku batak dikenal sebagai taat adat dan budayaan, perlahan
meninggalkan adat dan menganggap adat termasuk kedalam berhala. Memang pada dasarnya penyebaran agama yang
dilakukan oleh para misionaris terhadap kekristenan bertujuan untuk
menghapuskan sinkretisme dan kepercayaan yang bersifat berhala, namun disatu
sisi pencegahan yang dilakukan oleh para misionaris seturut ikut merubah budaya
dan adat pada suku batak itu sendiri. Kita bisa lihat banyaknya suku batak yang
lupa akan adat sehingga berpengaruh juga kepada moral dan pola hidupnya. Adat,
merupakan tata tertib kehidupan yang mempunyai dasar agamawi melalui
pertemuannya dengan injil yang dapat dibebaskan secara mendalam dari sifat
khasnya yang agamawi terhadap berhala dan sinkretisme. Adat dapat dipraktekan oleh orang-orang
kristen sebagai tata tertib sosial sebagaimana semua tata tertib duniawi yang
dilakukan untuk membatasi dosa, namun tidak mengenyampingkan ajaran kekristenan
itu sendiri. Demikian juga ketika penggunaan umpama dan umpasa juga sangat
berarti didalam kehidupan bermasyarakat dan bergereja karena bisa menjadi doa
dan pengharapan bagi orang tua terhadap nilai-nilai kehidupan anak-anaknya.
Tidak ada adat kristen, melainkan hanya adat orang-orang yang menghayati
persekutuan mereka dibawah penghukuman dan kasih karunia Allah.
IV.
Kesimpulan.
Umpasa dan Umpama merupakan doa dan nilai-nilai kehidupan
yang memiliki makna besar bagi pembentukan moral dan kehidupan, karena pada
dasarnya Umpasa dan Umpama itu sendiri berasal dari Tuhan yang di ilhamkan
kepada siraja-raja batak dengan marhitehon santi
madingin santi matogu, pinungka
ni parjolo si ihut hononta sian pudi. ima umpasa dohot umpama
“Dalihan
Natolu”; somba marhula-hula, manat
mardongan tubu, jala elek marboru. Sebab umpasa dapat disampaikan oleh siapapun, hanya saja
melihat terhadap konteks yang harus dilakukan.
Umpasa dan Umpama bukanlah berhala yang bersifat sikretisme, melainkan
nasihat dan nilai-nilai kehidupan yang tidak bertentang terhadap nilai-nilai kristenan
itu sendiri. Itu sebabnya, masyarakat
batak yang kristen perlu melestarikan budaya batak terutama Umpama dan
Umpasa.
Narasumber
Situmorang S. Pd, St. Haposan. Raja
Parhata. Dolok Sanggul-Huta Sibuluan. November,
2016
Br. Manulang, Nyonya Edisno. Masyarakat. Dolok Sanggul-Huta Sibuluan. November,
2016
Br. Manulang, Op. Gokma. Datu-Dukun
. Dolok Sanggul-Huta Sibuluan. November,
2016
Simanulang, Japion. Natua-tua
ni huta. Dolok Sanggul-Huta Sibuluan. November,
2016
Simanulang, Ama. Doni. Raja
Parhata. Dolok Sanggul-Huta Sibuluan. November,
2016.
Refrensi
Buku
M. Sihombing (Ompu ni Marhulalan). T, C. V. Tulus Jaya. Jambar Hata Dongan Tu Ulaon Adat. 1989.
Sinaga, Drs. Richard,. Penerbit
Dian Utama Jakarta dan Kerabat Mayrakat Batak. Umpasa, Umpama, dan Ungkapan dalam Bahasa
Batak Toba. 2013.
Schreiner, Lothar. BPK.
Gunung mulia.
Adat dan Injil (Perjumpaan adat dengan
Iman Kristen ditanah Batak. 2003.
Komentar
Posting Komentar