Umpasa dan Umpama



Kata pengantar

Parpudi tubu jumolo tambur magodang, demikianlah nasehat bijak yang boleh kelompok dapat saat melakukan penelitian di Kota Dolok Sanggul Provinsi Sumatera-Utara tepatnya di Huta Sibuluan. Godang do pangko ni batak alai nunga labu mago” demikianlah salah satu peryataan yang diberikan salah seorang mayarakat terhadap kerinduannya akan kembalinya budaya batak. Dia mengatakan bahwa itu juga layak diberikan kepada orang batak pada masa kini, sebab semakin bergeser dan berkembangnya globalisasi termasuk kedalam budaya menyebabkan banyaknya pergeseran terhadap pemahaman dan pengetahuan tentang budaya terutama pada budaya batak itu sendiri.
Kami mengucapkan terimakasih kepada ibu dosen pengampuh mata kuliah Sosiologi Pdt. Dr. Riris. S. G. Siagian. M. Si, yang memberikan kepedulian terhadap budaya Batak, sehingga memberikan dan mengizinkan kami untuk ikut serta merasakan kerinduan itu melalui penelitian yang kami lakukan mengenai Umpasa dan Umpama atau lebih dikenal dengan Falsafah Budaya Batak. Kami berharap dengan penyajian dari hasil penelitian yang kami berikan dan sajikan dapat memenuhi  pra-syarat dari mata kuliah Sosiologi yang ibu dosen berikan kepada kami untuk memperoleh nilai yang baik dari mata kuliah yang  ibu dosen ampuh.
Dengan rasa hormat penuh dari kelompok, kami berharap saran dan kritik yang baik dari ibu dosen dapat diberikan untuk memberikan hasil karya tulis yang lebih baik lagi kedepannya, Akhir kata kami mengucapkan terimakasih.


Hormat Kami
Kelompok Dolok-Sanggul    



Umpama & Umpasa

I.       Pendahuluan.

a.      Sejarah Umpasa dan Umpama.
Sebelum Umpama dan Umpasa dijadikan terlebih dahulu ialah diimani dan diilhami, kemudian diniatkan, lalu di singko-singkoi, marhitehon santi madingin santi matogu, martangiang tu opputa mula jadi nabolon asa adong si gantihononna tu pinomparna. Jala laos ido na tading tu hita sadarion namandok opputa na parjolo martungkothon siala gundi, na pinungka ni parjolo si ihut hononta sian pudi. ima umpasa dohot umpama “Dalihan Natolu; somba marhula-hula, manat mardongan tubu, jala elek marboru. Maka dari itu dapat kita simpulkan Umpama dan Umpasa berasal dari opputa siraja batak na mamumgka i di sianjur mula-mula huta ni halak batak na adong di luat taon. Parpudi tubu-juluan do tandung mabogang-ala adong talenta na tusi. Umpasa juga bertumbuh karena adanya kerinduan dari dalam keluarga yang ingin mendoakan anak-anaknya. Maka dengan itu dikumpulkan para tetuah-tetuah  dan hula-hula asa boi mameakhon poda i marhite Umpasa. Mendoakan setiap keluarga ima hapeakan ni Umpasa. Umpama dijadikan karena adanya suatu tindakan yang salah dan juga yang baik, gabe umpama ni deba on di bahen ma umpama dison. Ibaratna Umpama: dang dao tubis sian bonana, molo dao di harat babi. Pangalaho ni ido turun tuson. Ima molo dang suman, alai molo di na suman do pangalahona boi do bahenon umpama asa unang umpama ni debaon asa dohot natua-tua, di bahen ma i dalanna mamodai. Ibaratna didok ma, asa tiru hamu bogas ni natua-tua mu. Dang boi hapatupa hamu songon na binahen ni halakan, nanggo ihut-ihut si borok ninna. Rap ro do di tompa debata tondi porbadia dohot sibolis. Oppungta siraja batak pe rap ditangianghon do nauli dohot balikna. Dibahen hata umpasa dalan martangiang tu Tuhan, di bahen do umpama dalan mamodai asa unang terjadi angka nahurang, tetap do rap ro hata Umpasa dohot Umpama.
II.                Isi.

II.  A. Pengertian Umpama & Umpasa.
a.      Umpama
Molo didok umpama didalam sastra Indonesia disebut dengan pribahasa, jala boi do dohononhu tudosan doon, Umpama godang do nuaeng di pangke angka jolma sinuaeng, ala memang di padomu-domuon do hatai jala tabo begeon. Molo tu nauli do, di perumpamaahon mai tu tudos-tudos nauli, molo naroa do di perumpamahon mai tu tudostudos tu naroa. Asa unang angka terjadi angka sisongoni. Alani do molo di angka pesta adat, ido makana marsimanat angka natua-tua, di ulaon sitangiangkononton do olo didok songon hata ni umpama ma,songon hata pinsang-pinsang. Misalnya. Umpama ni deba, manang perumpaan. Tarsongon nan ma bentuk na ima Umpama. Jala Molo di Umpama dang adong poda. “Suman hian do hu ida na digambaranan”. songon “ai umpama ni deba do ho, luar biasa doho” termasuk kedalam umpama. Aik suman ate umpamana ulaon nihalakhi umbagak sian ulaon si anuan. Alai umpama dang laho tu namambahen dohot mangalehon pasu-pasu. Alai umpama godang dibahen lao patupahon sipaturehon.
b.      Umpasa
Molo umpasa boi ma dohonon ni pasu-pasu. mardonganhon Tuhan jala marpangasahon tu Tuhan jala marhite pasu-pasu. Molo umpasa di partudoshon ompu ta si jolo-jolo tubu ma i tu hata tangiang. Di bahen hata umpasa tu pinomparna dilehon hata umpasa i di bagasan tangiang. Jika umpasa itu ialah perkataan seorang raja maka perkataan yang disampaikan harus pada acara adat. Umpasa biasanya mengandalkan Tuhan. Misalnya. Sahalak tulang pasahathon dengke dohot aek sitio-tio mamangke umpasa do laho pasahathon ni. Alana molo hula-hula ima sada wakil ni Tuhan. Jala jolo parjolo do dongan tubu gabe sada parbuatan ni gogo. Diparadatan, dinalaho mangalehon dengke ingkon hata Umpasa do pinasahat tu namarulaon. Cara penyampaiannya: “Ia parsahat ni dengke ro do ahu nuaeng hula-hula mi tu jolomu pasahaton songon na pinodahon ni opung ta si parjolo i. Mamboan dengke hami dengke sitio-tio dohot dengke sahat tu hamu. Anggiat ma songon nidok ni umpasa, mantak pasu-pasu ma i di hamu mambahen hation parngoluan sian Tuhan ta jala dengke sahat ma on sahat ma jalo hamu pasu-pasu sian Tuhan ta”. Intinya:
Molo na mauas tu pinompar ni sada keluarga ima hata umpasa artina umpasa ima tangiang, jala umpama ima angka parsiajaran manang sada contoh tudos-tudos.
Molo oppungta si raja batak tolu do halaki najolo. Ima tulangna, boruna dohot ibana. Alai dang mungkin maradat boruna on ganup ari ala ido di pauli-uli. Dang na holan di marulaon adat asa di pangke umpasa on. Uju mardalan pe hita di tonga dalan an boi do bahenona umpasa, songon na didok ni oppung ta na parjolo do “manat unang tartuktuk, jamot unang tarrobung”.  Dung sahat ho tuluat sileban, lului amangmu amang,  sai jolo marsungkun ho. “Sungkun do mula ni hata, topot mula ni uhum”.  Didia pe ho mangalangka sai pasupasuon ni oppungta ima ho. Dang di namarpesta marumpamai. Di suatu sisi, tempat boi do. Alai molo di pesta sungkun do mula ni hata topot do mula ni uhum, aha naeng patupaionnta dison jolo bahen jo martonggo raja, marria raja, marsunghun ma paradatan di hatahon ma mauas hami raja nami di partuat ni damang on naeng patupaon nami ma adatna, marsogot nai marumpasa ma. Jadi naeng jolo di tawari, diparaja ma tonggo raja. Umpasa tu iananghon pe boi do bahenonna umpasa tu nasingkola pe boi do. Manat ho unang tartuktuk jamot ho unang tarrobung.  Jadi dang nasa ingkon marpesta. Panghuling mi pe amang nunga adat I. Pajumpang hita “santabi jo amang” adat doi. Horas amang adat doi. Dang na sai ingkon mangallang juhut asa adat.  Ai molo so maradat didok ma jolma naso maradat doi.  Artina dang sai ingkhon marpesta asa na maradat. Hata santabi di pangke tu nauntua sian iba, wajib ingkon parsangapon. Molo tu abang ni iba denggan do molo marsabtabi. Ai dang tu sude kuburan I parsantabianan, molo sude parsantibianan parbeguon nama i. wajar do si anggian marsantabi tu hahana, dang na parbeguon i.

II.  B. Contoh-Contoh dari beberapa Umpasa.

Manuk ni pealangge, Hotek-hotek lao marpira
Sirang marale-ale Lobian namatean ina.
Maksudnya, adalah manuk (ayam) setelah bertelur maka akan berkotek,demikaianlah ketika sahabat berpisah maka akan menangis,ini adalah salah satu paham yang dimasukkan yang dapat diperbandingkan.
Bulung ni baniara, Mangakkat mangissua
Di huta hamu naso jadi marmara Di balian tung so jadi mahua.
            Maksudnya, adalah daun (bulung) baniara adalah daun sebuah pohon yang berbeda dengan daun pohon lain, daun ini ketika jatuh dari pohon akan sangat lama sampai ke bawah  yang lari kesana kemari. Walaupun demikian lama, namun akan sampai ke bawah. Hal ini diibaratkan dengan kehidupan, ada orang yang di sawah, supir, duduk di kantor dan tempat lain, ini ditekankan untuk menyatakan bahwa dimana pun kita berada tidak akan terjadi apa-apa atau selamat. Karena banyak saat ini yang kita temukan dimana orang-orang ada yang hanya berjalan di jalan raya dengan baik, tiba-tiba terjadi kecelakaan. Umpasa ini digunakan sebagai DOA dan harapan supaya mengerjakan apapun dengan banyaknya lika-liku kehidupan tidak akan ada terjadi apa-apa dan harapannya supaya selalu selamat.
Hujur na pago, Dijolo ni tapian
Manang didia pe hamu Sai dapot parsaulian.
Maksudnya, Dahulu untuk mendoakan turun hujan,digunakan hujur yang diletakkan di depan tidak di depan, supaya dari sumber air jernih dan tidak akan kering dan hal itu diibaratkan dengan kehiidupan kita. Kita melalukan banyak hal dengan berbagai macam pekerjaan supaya mendapat berkat dan karunia.
Mandanggur tu dolok, Madabu tu toruan
Na pasahat tu hula-hula Madabu tu ampuan.
Maksudnya, diibaratkan dengan tumpukan pasir,misalnya kita lemparkan bola maka bola itu akan turun lagi membawa pasir itu ke bawah. Sebesar apa benda itu kita lempar, maka sebesar itu juga lah yang kita terima kembali, hubungan nya dengan kehidupan antara boru dengan hula-hula adalah, dimana boru memberikan banyak sinamot(uang), jika tidak ada pengorbanan,jasa dan lain sebaginya,semua yang kita berikan itu akan kita terima kembali. Jika kita memberikan dalam jumlah besar, kita akan menerima besar juga  berkat, jika sedikit kita berikan, maka sedikit juga yang kita terima.
Di tiktik ma sigompa, Golang-golang pangarahutna
Tung so sadia pe tarpatupa Sai godang ma pinasuna.
Maksudnya, di tiktik adalah di pukul (lotak), ”bong bong bong“ atau padat, jika bunyi nya demikian, lalu di potong dalam bentuk kecil (oppak) lalu di ikat dengan rotan, lalu dibawa ke kampung, lalu didoakan dengan menggunakan “nitak putih” . setelah itu di  potong dengan menggunakan kapak atau singso. Oppak itu sedikit yang dibawa ke kampung untuk didoakan, namun banyak pengaruhnya bagi seluruh penghuni rumah yang nantinya mendiami rumah itu setelah diperbaiki dengan menggunakan kayu itu. Tung so sadia pe tarpatupa,Sai godang ma pinasuna maksudnya adalah sedikit pun makanan yang disediakan semoga menjadi banyak berkat nya bagi yang memakannya.
Hudon do inna pandahanan angkup ni hudon pandaonan.
Di hamu helahu dohot boru hu palias masian hamu parmarahan Sai hot ma hamu marsihaholongan.
Maksudnya, Boasa hudok hudon pardahanan, alana di hudoni do hita manggaori bubur, dang masa na jolo rupani jeksi-jeksi ai sahit na jolo na batuk-batukon do jadi dilopa ma buburon di hudonon ujung na laos sian hudonni do dipartaruhon jala di pambahenni ma tu andora nai, (pandaoanan-dibuat sian hudon dungi dipartaruhon mai tu andorana, ido najolo di bahen mangubati na batuk-batukhon jala di hudon do nidahani lapatan na mangalopa). Hudon (periuk) merupakan tempat memasak nasi/bubur.  dan penyakit pada jaman dahulu adalah batuk. Setelah dimasak maka bubur itu di oleskan ke dada.
Mangido hagabehon ma Sigiring-giring ma si gosta-gosta di dolok ni porba tua
Tibu ma hamu mangiring-ngiring anak dohot boru Dongan mu na matorus sahat tu saur matua.
Maksudnya, Giring-giringon boi ma jo dohonon hu nga adonng do najolo do on jala manghuling (teng...teng...teng) jala gosta-gosta pe manghuling-huling do (kirrrr...kirrrr...kirrrr) hurao pintor dibereng opung ta na parjolo mai giring-giring dohot gosta-gosta, jala dipadomu ma hata umpasai giring-giring dohot gosta-gosta. Tibu ma mangiring-ngiring tibuma mangompa-opa. Lak dibahen muse ma didolok purba tua inna, dongan mu sahur matua. Jai i ma rupa ni. Dang umpamai ai umpasa doi. Giring-giring (lonceng) berbunyi dengan suara “teng..teng…teng” dan gosta-gosta suaranya “kirr..kirr..kirrr”.  sehingga di padukan menjadi umpasa. Semoga cepat punya anak .
Asa uli mahuta palipi panatapan ma tu tao toba
Di hamu pinopmpar ni damang on  sai jumpang ma tiur ni nipi saut sinangkpan ni roha
Maksudnya, di pangampudion ni ulaon I tangiang ni hula-hula, tangiang ni raja asa anggiat dapot tiur ni nipi di pomparanna. Gabe naniula, sinur pahampahanan, gabe sitadinghon sangap on sitadinghon tua. 
Galinggang jala galege Takki jadi ualang
Ari muna ma gabe Ai nunga hamu marsipaolo-oloan.
Maksudnya, Umpasa ini digunakan dalam acara adat pernikahan. Maksudnya, galinggang itu adalah “margalinggangi” atau berputar-putar ketika  martonun, takki  adalah benang. Aplikasinya dalam kehidupan yang baru menikah adalah meskipun banyak masalah yang datang,silih brganti,berputar-putar tetapi jika tetap sehati maka akan mendapat berkat dan damai.
Bintang narumiris ombun nasumorop di dolok ni purba tua
di hamu ianakhon nami anak pe riris jala boru pe torop dongan munai mai saur matua
Maksudnya, ai dang dope tubuan dakdanak ianangkon naon, songon oppung ta nanaking dang adong dope hita nga parjolo di tangaiangi. Asa anggiat marpinompar hagabeon jala torop anak konna, asa boi dongansan na sahat tu na saur matua iam umpasa nai parjlo dingaiangi. Aa anggiat si ganjang umur sitoro pinompar asa dong generasi penerus ni amangnai. Ima artina naboi hubahen.Boasa ma ingkon bintang di gombarhon; ai didok Tuhannta ope didok tusi abraham marpinompar maho songon bintang di langait. Dohot songon rihit na di topi ni laut.  Di bahen pe bintang alana dang habilangan bintang jala pinomparna pe sngoni ma dang habilangan. Sngon hita nauaneng mai dang habilangan be hita. Ombun nasumorop artina, ai molo margumul gumul ombun I, mura mai panahit-nahiton. Alai molo sorop do ibana, pintor marsada ma, ima tujuanna. Naso boi di bagi bagi jolma ala naung su morop. Asa peak hapeahanna anak pe di hamu riris jala boru torop dongan muna mai saur matua. Molo torop boruna ulaon aha nasoboi ulahononna. Molo godang boruna nungga sumorop be, alaii molo hoaln sada do boruna dang sumorop goarni i. bereng ma angka dolok-dolok molo dung di soropi ombun, pasti do ingkon turun udan.
Umpasa ditinggki ulaonna marhabot ni roha
Saur matua.
Alana nunga saur matua do namondingi laho manahut-nahuti ma tudolok-dolok natimbo manuan hau na margota namarurat tutoru, marmampar tu lambung marjunjungan mai tu ginjang asima roha ni tuhan i sai songon hau nasinuan mi ma marurat ma dihamu hasangapon dohot dos ni roha, mamarpar ma di hamu parpinoparon marjunjungan ma dihamu anak naolo partogi na olo togihonoton (manang anak na sangap tu tingki nanaeng ro). Asa gabe dohononhu ma songon hata ni umpasa ni natua-tua,
Ganjang ninna aek di bondar Tio do aek disumur.
Jala ganup ma hamu di panading ni natuatuaon gabe sitorop ni pinompar Jala huhut ma siganjang umur.
Paltima inna bulung si hala, Lanet manang bulung ni ompu-ompu.
Anggiat dung manjalo badan dohot partondian hamu pinompar ni amantaon ganup mar ama-ama suang-songgoni mar pahompu-ompu
Tuna mate mangkar
Asa adong ma nian hasabamon na tu hita inang, tung saluhut nai saguru di Tuhan ta doi, suan suanan ni Tuhan ta do hita.
Ai hotang ma binebe-bebe, hotang ma ni pulos-pulos.
Unang ho inang mandele ai godang do tudos-tudos.
Dang holan ho na tinalahon.
Molo Marumpasa dohot umpama adong di gombarhon songon mataniari ima anak sasada mai. Alai ahama hata ni hua-hula na, sada pe ho amang alai songon matani ari ma ho amang di sondangi sude portibion. Marsinondang maho asa boi sahat angka pinompar mi tu angka tu tujuanna. Alai tu na baru mangoli dang si pangkeon i. olo gabe sada annong anakna. Bulan pe adong do, molo masihol ninna di bulan ima marsiberengan dohot ho. Boasa di dok bulan alana bulan lambok. Jala molo mataniari silo, ise ma naboi mamerengi. Di umpamahon angka namalo mai, ”didok molo masihol ho inang mamereng au, di bulan I ma tatap”. Alai Umpasa on dang sibahen-bahen, ro sandiri doi tingki ulaonna. Molo hudok annong umpasa godang boi do. Alai lapatanna hurang pas do. Marsiajar umpasa dang songon marsiajar  tu Alkitab, alana di tingki sadihari adong ulaon dison do ro san diri on. Ingkon ditingki pesta adat ma nian asa boi dapot i. dang na so boi bahenonta, alai dang pas anon lapatanna.

II.  C. Proses Penyampaian Umpasa.

Pada tahap penyampaian Umpasa ada beberapa yang harus diperhatikan yaitu:
1.      Proses penyampaian Umpasa pada adat harus dilakukan dalam bilangan ganjil dan Umpasa paling banyak di sampaikan sebanyak 7 umpasa pada satu acara adat.
2.      Seorang pemuda, bisa menyampaikan Umpasa asal keberadaannya berapa pada posisi hula-hula, jala hata ni hula-hula do sihatahonon na. Sebab ada falsafah batak yang mengatakan “parpudi  tubu jumolo tambur magodang”. Ai dang sude jolma marsipajoloan, lapatanna nungga adong talentam dilehon Tuhanni boi ma ihutonon mu hata ni natua-tua jala hope naung mewakili natua-tuam do ho. Tung na manambahi peho namanambahi hata ni natua-tuam do ho. Jala sipujion do jolma sisongon ho.
3.      Sering do terjadi I di tanah batak, sada kendala masalah agama. Naeng marbogas ma anak ni halak batak mangalap boru jawa agama islam, hape nautuatua ni borua panatik tu halak kristen. Antong asa tarida napinungka ni opputa naparjolo. Opungta na parjolo martungkothon siala gundi, na pinungka ni naparjolo ihuthononni naparpudi, dia mai ima tarombo. Manat mardongan tubu elek marboru jala somba marhulahula. Molo so marmarga nahualap on gabe boru nu ise do on, ninna roha ni anak ni batak on. Alai gabe songon turiturian maon da, hape di bege ibana adong mandok, da tulang paniroi di au, adong do hape tulang hu. Jadi didok bere ima tulang nabasa hot do jabui hot margulanggulang, nungnga mangoli ahu napinupusmu manang na boru ni ise pe nahualap ba tong doi boru ni tulang. Tulang, Hualap nuaeng boru ni tlang, alai boru naso marmarga I do, boha pasombu on mu doon tulang. Jadi di jalo tulang nai ma. Artina boasa mangoli halak batak dialap boru sileban, boasa di bahen manuhor marga? alana ni haporluon ni adat batak ido. Asa dapot dalihan natolu. Manat mardongan tubu elek marboru, jala somba marhulahula. Jala asa adong tarombo di ibana. Jala ingkon boru ni tulang ni iba do, na mamupus iba.
4.      Ise pe mandok boi do alai perbedaan ni tingki sinankaning I, molo hata sian pahompu boru do unang be hata umpasa dibahen ma hata umapma. Tetap adong panading na di ibana, ia sering didok tadinghon di hami angka tuami oppung. Unang di bahen umpasa alana boru holan manjalo do.

III.        Refleksi
Peran Umpasa dan Umpama Pada Masyarakat dan Gereja Batak Kristen.

Ketika masuknya para Misionaris ke Indonesia terutama kepada mayarakat batak, memberikan perubahan yang sangat pesat terhadap tradisi dan budaya batak itu sendiri, semula suku batak dikenal sebagai taat adat dan budayaan, perlahan meninggalkan adat dan menganggap adat termasuk kedalam berhala.  Memang pada dasarnya penyebaran agama yang dilakukan oleh para misionaris terhadap kekristenan bertujuan untuk menghapuskan sinkretisme dan kepercayaan yang bersifat berhala, namun disatu sisi pencegahan yang dilakukan oleh para misionaris seturut ikut merubah budaya dan adat pada suku batak itu sendiri. Kita bisa lihat banyaknya suku batak yang lupa akan adat sehingga berpengaruh juga kepada moral dan pola hidupnya. Adat, merupakan tata tertib kehidupan yang mempunyai dasar agamawi melalui pertemuannya dengan injil yang dapat dibebaskan secara mendalam dari sifat khasnya yang agamawi terhadap berhala dan sinkretisme.  Adat dapat dipraktekan oleh orang-orang kristen sebagai tata tertib sosial sebagaimana semua tata tertib duniawi yang dilakukan untuk membatasi dosa, namun tidak mengenyampingkan ajaran kekristenan itu sendiri. Demikian juga ketika penggunaan umpama dan umpasa juga sangat berarti didalam kehidupan bermasyarakat dan bergereja karena bisa menjadi doa dan pengharapan bagi orang tua terhadap nilai-nilai kehidupan anak-anaknya. Tidak ada adat kristen, melainkan hanya adat orang-orang yang menghayati persekutuan mereka dibawah penghukuman dan kasih karunia Allah.

IV.              Kesimpulan.

Umpasa dan Umpama merupakan doa dan nilai-nilai kehidupan yang memiliki makna besar bagi pembentukan moral dan kehidupan, karena pada dasarnya Umpasa dan Umpama itu sendiri berasal dari Tuhan yang di ilhamkan kepada siraja-raja batak dengan  marhitehon santi madingin santi matogu, pinungka ni parjolo si ihut hononta sian pudi. ima umpasa dohot umpama “Dalihan Natolu; somba marhula-hula, manat mardongan tubu, jala elek marboru. Sebab umpasa dapat disampaikan oleh siapapun, hanya saja melihat terhadap konteks yang harus dilakukan.  Umpasa dan Umpama bukanlah berhala yang bersifat sikretisme, melainkan nasihat dan nilai-nilai kehidupan yang tidak bertentang terhadap nilai-nilai kristenan itu sendiri. Itu sebabnya, masyarakat  batak yang kristen perlu melestarikan budaya batak terutama Umpama dan Umpasa.


Narasumber

Situmorang S. Pd, St. Haposan.                                                Raja Parhata.                            Dolok Sanggul-Huta Sibuluan.                                              November, 2016

Br. Manulang, Nyonya Edisno.                                     Masyarakat.                             Dolok Sanggul-Huta Sibuluan.                                             November, 2016

Br. Manulang, Op. Gokma.                                                      Datu-Dukun .                           Dolok Sanggul-Huta Sibuluan.                                              November, 2016

Simanulang, Japion.                                                                  Natua-tua ni huta.                     Dolok Sanggul-Huta Sibuluan.                                              November, 2016

Simanulang, Ama. Doni.                                                            Raja Parhata.                            Dolok Sanggul-Huta Sibuluan.                                              November, 2016.

Refrensi Buku

M. Sihombing (Ompu ni Marhulalan). T,                       C. V. Tulus Jaya.                      Jambar Hata Dongan Tu Ulaon Adat.                     1989.

Sinaga, Drs. Richard,.                                                   Penerbit Dian Utama Jakarta dan Kerabat Mayrakat Batak.                                      Umpasa, Umpama, dan Ungkapan dalam Bahasa Batak Toba.                   2013.

Schreiner, Lothar.                                                         BPK. Gunung mulia.
Adat dan Injil (Perjumpaan adat dengan
 Iman Kristen ditanah Batak.                                     2003.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Sejarah Israel

Kaitan Toksin Nikotin bagi kesehatan Buruh Pabrik di STTC Pematang Siantar.